بسم الله الرحمن الرحیم

گفتم : هیچ تا حالا دقت کردی طرح یک سؤال به صورت غلط ممکنه باعث جواب غلط بشه

گفت : مثلا چی؟

گفتم : مثلا وقتی می پرسن چرا زن نمی تونه رهبر، قاضی یا مرجع تقلید بشه ، از ریشه، این سؤال غلطه

گفت : حالا مثلا شکل درست این سؤال چطوریه

گفتم : این سؤال رو باید این طور پرسید ، چرا مسئولیت قضاوت ، رهبری و مرجعیت تقلید از دوش زن برداشته شده ؟

گفت : حالا این با قبلی چه فرقی کرد؟

گفتم : تو اوّلی سؤال کننده فرض کرده که چیزهایی مثل رهبری ، قضاوت و مرجعیت برای یک مرد امتیازه ، به خاطر همین سؤال می کنه که چرا این امتیاز فقط برای مردها باشه ، ولی تو دومی سؤال کننده اینها رو نه تنها امتیاز نمی دونه بلکه زحمت و مسئولیت هم می دونه ، به خاطر همین می پرسه چرا این مسئولیت ها به دوش مردها گذاشته شده ولی به زنها لطف شده و اونها رو از این زحمت و مسئولیت معاف کردن؟

گفت : حالا من با شکل سؤال کار ندارم ، واقعیت کدومه آیا اینها امتیاز هستن یا مسئولیت و زحمت؟

گفتم : معلومه که مسئولیت هستن ، چون کسی که عهده دار اینها می شه هم در این دنیا در برابر مردم مسئوله و باید پاسخگو باشه و هم در آخرت در برابر خداوند متعال مسئوله و باید پاسخگو باشه

گفت : ولی این مسؤولیت ها همراه خودش امتیازهایی هم داره ، مثلاً باعث قدرت و شهرت هم می شه

گفتم : خب معلومه ، اگه صرفاً به یکی مسئولیت داده بشه ، ولی هیچ امتیازی توش نباشه، هیچ کس حاضر نمی شه زیر بار اون مسؤولیت بره و بی جهت برای خودش زحمت درست کنه ، ولی باید توجه داشته باشیم که اصل مسئولیته و امتیازها فرع بر این مسئولیت هستن ، دیدی ؟ بعضی از کارمندا حاضر نیستن بعضی از پست ها رو قبول کنن با اینکه به ظاهر از پست خودشون بالاتره ، این به خاطر اینه که می بینن زحمت و مسئولیتش از اسم و رسمش بیشتره ، اگه نگاه ما هم به چیزهایی مثل رهبری ، مرجعیت و قضاوت همین طور بود ، نه تنها زنها بلکه مردها هم دیگه این قدر تشنه ی رسیدن به این چیزها نبودن ، اگه تو تاریخ نگاه کنی مراجع ما به خاطر اینکه همین نگاه رو به مرجعیت داشتن به راحتی زیر بار مرجعیت نمی رفتن

گفت : حالا از اون طرفی بپرسم ، چرا خداوند متعال این لطف رو در حق زنها کرده ولی در حق مردها نکرده؟

گفتم : شاید چون زنها مسئولیت های سنگینی مانند تربیت نسل آینده به عهدشون هست -  که خیلی مسئولیت بزرگیه- و همینطور به خاطر اینکه زحمت ها و دردهایی مانند حاملگی ، زایمان و مشکلاتِ از این دست نصیبشون شده ، خداوند متعال دیگه نخواسته این مسئولیت های سنگین رو به عهده اونها بذاره آخه خداوند متعال هم عادله هم مهربون