بسم الله الرحمن الرحیم

گفتم : واقعا عجیبه ، شنیده بودیم بعضی ها با قصد قربت به جنگ امام حسین علیه السلام اومده بودند ولی از این جور آدمها  ندیده بودیم که الآن دیدیم

گفت : منظورت کیا هستن

گفتم : همین داعشی ها که برای رفتن به بهشت با منفجر کردنِ خودشون آدم کشی می کنن

گفت : راستی تکلیف اینها چیه ؟

گفتم : خب معلومه ، مستحق جهنم هستن

گفت : ولی اینها طبق طرز فکر خودشون دارن کار خیر می کنن

گفتم : ملاک اینکه کاری خیر هست یا نیست که طرز فکر ما نیست ، ملاکش واقعیت اون کاره که خیر باشه یا نباشه

گفت : آخه اونها به خاطر همین طرز فکره که این کارها رو می کنن ، اگه می فهمیدن این کارها بده که نمی کردن

گفتم : اولاً معلوم نیست که اگه می فهمیدن این کارها بده انجامش نمی دادن ، اینو فقط خدا می دونه . ثانیاً آدمها در برابر طرز فکرشون هم مسئولیت دارن ، اگه کسی طرز فکر غلطی رو انتخاب کنه باید روز قیامت برای اون طرز فکر و کارهایی که بر اساس اون طرز فکر کرده به خداوند متعال پاسخگو باشه

گفت : یعنی چی ؟ خب طرز فکره دیگه ، ما یه جور طرز فکر داریم ، اونها هم یه جور طرز فکر دارن ، همونطور که ما طرز فکرمون رو از پدر و مادر و محیط اطرافمون گرفتیم اونا هم از پدر و مادر و محیط اطرافشون گرفتن

گفتم : طرز فکر، یا به اصطلاح فنّی ، اصول عقاید تقلیدی نیست انسان خودش باید به دنبال اصول عقاید صحیح باشه و از کسی تقلید نکنه ، اینو فقها  هم تو رساله ها شون دارن

گفت : خیلی از ماها هم اصول عقایدمون تقلیدیه ، پس طرز فکرمون یا به اصطلاح اصول عقایدمون مورد قبول خداوند متعال نیست

گفتم : فرض کن به ما بگن : توی این راه احتمال خطر زیاده ، اگه می خواید از این راه برید ، اول مطمئن بشید خطری وجود نداره بعد برید ، حالا اگه کسی رفت و از قضا خطری براش اتفاق نیافتاد ، نمی شه گفت چون بدون تحقیق رفته حتما باید خطر براش اتفاق بیافته ، یه راه دیگه رو هم فرض کن که بگن : توی این راه هم احتمال خطر زیاده ، اول تحقیق کنید مطمئن بشید خطری نیست بعد برید ، حالا اگه کسی رفت و خطر براش اتفاق افتاد ، نمی شه گفت چون مثل شخص قبلی عمل کرده نباید خطر براش اتفاق بیافته ، بالاخره مقصر کسی جز خودش نیست چون بدون تحقیق جایی قدم گذاشته که احتمال خطر بوده    

گفت : بله درسته   

گفتم : در مورد اصول عقاید هم که باید با تحقیق انتخابش کرد می شه گفت : اگه کسی بدون تحقیق و از روی تقلید انتخاب کرد ولی از قضا درست از آب دراومد به هر حال اصول عقاید غلط نداره و کارهایی که به خاطر اصول عقاید غلط پیش میاد رو انجام نداده ، پس نمی شه این شخص رو مجازات کرد و اگه کسی بدون تحقیق و با تقلید اصول عقاید خودشو انتخاب کرد و از قضا غلط از آب دراومد ، خودش مقصره که بدون تحقیق و بی گدار به آب زده

گفت : ولی هر کس هم که با تحقیق اصول عقایدش رو انتخاب کنه همیشه به اصول عقاید صحیح نمی رسه

گفتم : اگه گرد و خاک هوا و هوس بلند نشده باشه و جلو نور عقل رو نگرفته باشه و با بی طرفی کامل تحقیق  بشه حتما خداوند متعال کمک می کنه که اصول عقاید صحیح انتخاب  بشه و راه کج انتخاب نشه

گفت : یعنی می گی داعشی ها و امثال داعشی ها که اصول عقایدشون غلطه ، یا بدون تحقیق و با تقلید عقاید غلط رو انتخاب کردن ، و یا  تحقیقشون همراه هوا و هوس بوده بنابراین هردو گروه به نحوی مقصرند و مستحق مجازات  

گفتم : قطعا

گفت : ولی در منابع دینی ما هست که بعضی از کسانی که اصول عقاید غلط دارن مستضعف حساب می شن و خدا اونا رو به این خاطر می بخشه

گفتم : مستضعف به کسانی می گن که در شرایط خاصی قرار دارند طوری که اصلا به لزوم تحقیق درمورد اصول عقاید پی نبردن ، داعشی ها و امثال داعشی ها قطعا می دونن که باید در اصول عقاید تحقیق کرد و از کسی تقلید نکرد ، بنابربن اصلا معذور نیستن

گفت : این درست ، حالا ما از کجا با خیال راحت بگیم این اصول عقایدی که از روی تقلید قبول کردیم همون اصول عقاید درسته ؟

گفتم : خیالت راحت نباشه ، اگه شک داری برو تحقیق کن

گفت : از کجا مطمئن باشیم اگه تحقیق کردیم هوا و هوس قاطیش نمی شه؟

گفتم : هر کسی از حال خودش بیشتر خبر داره